Την Κυριακή που μας έρχεται, 13 Φεβρουαρίου, αρχίζει το Τριώδιο. Κυριακή Τελώνου και Φαρισαίου, πρώτη Κυριακή της φετινής Αποκριάς. Η παγανιστική παράδοση, ανίερη για πολλούς, η βωμολοχία, η σάτιρα κυρίως είναι τα χαρακτηριστικά της λαικής αποκριάς.
Θα δανειστώ την επιστημονικά τεκμηριωμένη άποψη της Μιάράντας Τερζοπούλου, εθνολόγου - λαογράφου στο Κέντρο Έρευνας της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών: Άλλο Αποκριά, άλλο Εκκλησία
«Θα σας μιλήσω αποκριάτικα, δηλαδή διπλά, καθώς η Αποκριά είναι ένα πράγμα, αλλά και το ακριβώς αντίθετο του. Έτσι από τη μια το θέμα που προέκυψε είναι σοβαρό και ως εκ τούτου θυμώνω, αγανακτώ και διαμαρτύρομαι. Ως Ελληνίδα πολίτις, ευαισθητοποιημένη σε θέματα ελευθερίας της γνώμης και της έκφρασης και σεβασμού στο διαφορετικό, αγανακτώ. Από την άλλη όμως, διασκεδάζω αφάνταστα γιατί νιώθω ότι το Καρναβάλι έχει ξεφύγει από τα ημερολογιακά του πλαίσια και αναβιώνει σήμερα γύρω μας. Η Αποκριά βάζει στο επίκεντρο τους παπάδες, τους ανόητους, τους ηλίθιους -ένας εκ των οποίων άλλωστε γίνεται και ο βασιλιάς Καρνάβαλος- τους συντηρητικούς, τους τσιγγούνηδες, τους υποκριτές... Τώρα όλοι αυτοί δημιουργούν αυτό το «δρώμενο» κι εγώ, ως συμμέτοχος στην αυθεντική γιορτή της Αποκριάς, διασκεδάζω αφάνταστα.
Είναι φυσικό. Το πνεύμα της Αποκριάς είναι ακριβώς το αντίθετο από το πνεύμα της Εκκλησίας. Η Αποκριά είναι η απελευθέρωση από την υποβολή, την υποκρισία, τη στέρηση, την ενοχή, τον πουριτανισμό. Ό,τι απαγορεύεται στην καθημερινή μας ζωή, στην Αποκριά επιτρέπεται. Καταργεί κάθε εξουσία και ως νεκρολογική εορτή εξισώνει όλους τους ανθρώπους απέναντι ότι θάνατο. Όλο αυτό το φυσιολατρικό και φυσιοκρατικό πνεύμα είναι φυσικό η εκκλησία να το απεχθάνεται. Ευτυχώς υπάρχουν και διανοούμενοι στους κόλπους της εκκλησίας, πνευματικοί άνθρωποι που συμμετείχαν, επικρότησαν και μερικές φορές ανέχθηκαν το αποκριάτικο πνεύμα».
Εμείς στο ΚΟΚΚΙΝΟ 105, 5 γιορτάζουμε την έναρξη αυτής της αυθόρμητης περιόδου με ένα αφιέρωμα "Η Σάτιρα στο Ελληνικό τραγούδι" και καλεσμένο τον νέο και πραγματικά αξιόλογο τραγουδοποιό Σπύρο Γραμμένο. Στις 3 το μεσημέρι, στην εκπομπή της Ντίνας Μπατζιά ΛΙΓΟ ΕΛΛΑΔΑ ΑΚΟΜΗ.
Ραντεβού ραδιοφωνικό την Κυριακή 13/2.
Θα δανειστώ την επιστημονικά τεκμηριωμένη άποψη της Μιάράντας Τερζοπούλου, εθνολόγου - λαογράφου στο Κέντρο Έρευνας της Ελληνικής Λαογραφίας της Ακαδημίας Αθηνών: Άλλο Αποκριά, άλλο Εκκλησία
«Θα σας μιλήσω αποκριάτικα, δηλαδή διπλά, καθώς η Αποκριά είναι ένα πράγμα, αλλά και το ακριβώς αντίθετο του. Έτσι από τη μια το θέμα που προέκυψε είναι σοβαρό και ως εκ τούτου θυμώνω, αγανακτώ και διαμαρτύρομαι. Ως Ελληνίδα πολίτις, ευαισθητοποιημένη σε θέματα ελευθερίας της γνώμης και της έκφρασης και σεβασμού στο διαφορετικό, αγανακτώ. Από την άλλη όμως, διασκεδάζω αφάνταστα γιατί νιώθω ότι το Καρναβάλι έχει ξεφύγει από τα ημερολογιακά του πλαίσια και αναβιώνει σήμερα γύρω μας. Η Αποκριά βάζει στο επίκεντρο τους παπάδες, τους ανόητους, τους ηλίθιους -ένας εκ των οποίων άλλωστε γίνεται και ο βασιλιάς Καρνάβαλος- τους συντηρητικούς, τους τσιγγούνηδες, τους υποκριτές... Τώρα όλοι αυτοί δημιουργούν αυτό το «δρώμενο» κι εγώ, ως συμμέτοχος στην αυθεντική γιορτή της Αποκριάς, διασκεδάζω αφάνταστα.
Είναι φυσικό. Το πνεύμα της Αποκριάς είναι ακριβώς το αντίθετο από το πνεύμα της Εκκλησίας. Η Αποκριά είναι η απελευθέρωση από την υποβολή, την υποκρισία, τη στέρηση, την ενοχή, τον πουριτανισμό. Ό,τι απαγορεύεται στην καθημερινή μας ζωή, στην Αποκριά επιτρέπεται. Καταργεί κάθε εξουσία και ως νεκρολογική εορτή εξισώνει όλους τους ανθρώπους απέναντι ότι θάνατο. Όλο αυτό το φυσιολατρικό και φυσιοκρατικό πνεύμα είναι φυσικό η εκκλησία να το απεχθάνεται. Ευτυχώς υπάρχουν και διανοούμενοι στους κόλπους της εκκλησίας, πνευματικοί άνθρωποι που συμμετείχαν, επικρότησαν και μερικές φορές ανέχθηκαν το αποκριάτικο πνεύμα».
Εμείς στο ΚΟΚΚΙΝΟ 105, 5 γιορτάζουμε την έναρξη αυτής της αυθόρμητης περιόδου με ένα αφιέρωμα "Η Σάτιρα στο Ελληνικό τραγούδι" και καλεσμένο τον νέο και πραγματικά αξιόλογο τραγουδοποιό Σπύρο Γραμμένο. Στις 3 το μεσημέρι, στην εκπομπή της Ντίνας Μπατζιά ΛΙΓΟ ΕΛΛΑΔΑ ΑΚΟΜΗ.
Ραντεβού ραδιοφωνικό την Κυριακή 13/2.
No comments:
Post a Comment